Hva kan du klage på?
Du har rett til å klage på standpunktkarakteren både i fag, og i orden og oppførsel.
Standpunktkarakter er karakteren du får når du avslutter et fag. Standpunktkarakteren føres på vitnemålet.
Du har rett til underveisvurdering og sluttvurdering. Dersom du mener standpunktkarakteren ikke er satt på riktig grunnlag og at reglene for karaktersetting ikke er fulgt, kan du klage.
Eksempler på begrunnelse for å klage kan være:
- Dersom du mener at karakteren ikke gjenspeiler kompetansen din ved avslutningen av opplæringen.
- Formelle feil, som for eksempel at varsel om ikke vurdering ikke er gitt, eller ikke er sendt innen rimelig tid.
Klagefrist
Fristen for å klage på standpunktkarakteren er 10 dager. Fristen regnes fra det tidspunktet karakteren ble gjort kjent, eller da du burde ha gjort deg kjent med den.
Siste frist for å klage på standpunktkarakter våren 2021 er fastsatt til 21. juni
Dersom skolen avviser en klage fordi den er kommet for sent, er dette et vedtak du kan klage på. Klagefristen er da 3 uker.
Hurtigklagefrist
Dersom du søker opptak til høyere utdanning i år og trenger hurtigklagebehandling, er klagefristen 15. juni 2021.
Hvordan klager du?
Før du klager bør du be faglærer/kontaktlærer om begrunnelsen for karakteren. Hvis du ber om vurdering fra faglærer/kontaktlærer eller andre på skolen innenfor tidsfristen på 10 dager, vil fristen utsettes til du har fått tilbakemelding.
Skjema for klage på standpunktkarakter (DOCX, 155 kB)
Slik gjør du:
- Fyll ut og lagre skjemaet på din egen datamaskin.
- Logg deg på KS SvarUT og autentiser deg via ID-porten (MinID, BankID, buypass o.l).
Du kommer nå til en side for personopplysninger.
Fyll ut eventuelle manglende opplysninger.
- Last opp søknad og dokumentasjon.
- Klikk Send sikkert til Innlandet fylkeskommune
- Motta kvittering på forsendelsen på din registrerte e-post.
Når innsendingen av skjemaet skjer med sikker pålogging, er det trygt å sende personopplysninger. Skjemaet skal ikke sendes som vanlig e-post.
Hva skjer når klagen er sendt?
Skolen ber først om en skriftlig uttalelse fra faglærer/kontaktlærer. Sammen med en uttalelse fra rektor, sender skolen klagen videre til klagenemnda i Innlandet fylkeskommune.
Når kan du forvente svar på klagen?
Behandling av klager på standpunktkarakter skjer i løpet av juli / starten av august.
Klager fra avgangselever blir behandlet først.
Medhold i klage
Dersom du får medhold i klage på standpunktkarakteren i fag, blir klagen sendt tilbake til skolen for ny vurdering. Du får kopi av brevet som sendes til skolen.
Det er viktig å merke seg at dette ikke betyr at karakteren automatisk blir endret. Ny behandling på skolen kan bety at karakteren blir stående som den er, eller blir hevet eller senket. Det er rektor som tar den endelige avgjørelsen. Du kan ikke klage på rektors nye vurdering.
Får du medhold i klage på karakteren i orden eller oppførsel, er det klagenemnda som setter ny karakter.
Avslag på klage
Dersom du får avslag på klagen sendes vedtaket til deg med kopi til skolen. Du kan ikke klage på dette vedtaket.
Lover og forskrifter