Biblioteket

Skolebiblioteket er et fagbibliotek for skolens elever og lærere.

Biblioteket er åpent for alle - Klikk for stort bildeundefined Ann-Randi Røstum

Åpent hele skoledagen

Biblioteket er åpent hele skoledagen.

Kontakt biblioteket

Send melding på Teams eller e-post: krisri@innlandetfylke.no.

Bibliotekar ved skolen er Kriengkai Sriopas.

Hva kan du gjøre på biblioteket?

Skolebiblioteket er et fagbibliotek for skolens elever og lærere. Foruten fag- og skjønnlitteratur, finnes musikk-CD-er, DVD-filmer og en mindre samling med lydbøker tilgjengelig for utlån. Biblioteket tilbyr også aviser, tegneserier, tidsskrifter og brettspill.

Biblioteket er et arbeidssted for elever. Hvis du trenger hjelp til å finne informasjon eller hjelp til lekser og oppgaveskriving, kan du kontakte bibliotekaren.

Søk i skolebibliotekets katalog

Søk i bibliotekene i Nord-Østerdal:

A-tekst

I A-tekst finner du artikler fra veldig mange aviser i Norge, også lokalaviser. VG er digitalisert helt tilbake til 1945, andre aviser har kommet til senere.

Gå til: A-tekst

På skolens nettverk trenger du ikke brukernavn eller passord.
For å finne de mest relevante artiklene er det viktig å finne gode søkeord eller fraser = navn eller ord som må komme etter hverandre.
Forsøk andre ord hvis du får dårlige treff.

Det kan være lurt å avgrense søket ved å velge tidsperiode du vil søke i, - eksakt dato, siste uka, siste året eller innenfor bestemte år, - og eventuelt om du vil søke bare i en bestemt avis.

Store norske leksikon online

Adressen er: https://snl.no/

Her kan du søke i alle artikler som finnes i leksikonet. Disse blir også fortløpende oppdatert av fagfolk når det skjer endringer.

Ordbøker på din datamaskin

Når du begynner på skolen og mottar PC, så er Ordnett installert.  Klikk på ikonet på skrivebordet og du har tilgang til diverse ordbøker fra Kunnskapsforlaget. Hvis du ikke får treff på noen ord, må du oppdatere basen. Dette gjør du ved å klikke på "hjulet" øverst i høyre hjørnet, "Innstillinger" og knappen "Oppdater ordbøker". Dette tar som regel litt tid.

Ordbøkene kan du bruke uten å være tilknyttet Internett.
Du trenger ikke brukernavn eller passord hvis du bruker dette ikonet.

Lurer du på noe, kan du spørre bibliotekaren, dataansvarlig eller læreren.

Du kan søke i følgende ordbøker:

• Stor Norsk Ordbok
  • Nynorsk rettskrivingsordbok
  • Bokmål rettskrivingsordbok
  • Medisinsk ordbok
  • Jusleksikon
  • Det Norske Akademis ordbok
  • Engelske ordbøker
  • Tyske ordbøker
  • Svensk ordbok
  • Italiensk ordbok
  • Spansk ordbok
  • Fransk ordbok
  • Portugisisk ordbok
  • Russisk ordbok
  • Kinesisk ordbok
  • Arabisk ordbok

Den har óg en minigrammatikk lik den du finner i papirordbøker.