Internasjonalisering

Verden blir stadig mindre, og våre elever trenger kunnskap, ferdigheter og kompetanse for møte et mer mobilt, multikulturelt og digitalt samfunn. Dette stiller nye krav til blant annet elevenes opplæring. 

Erasmus+

Et sentralt mål med Erasmus+ programmet er å legge til rette for møter mellom mennesker på tvers av landegrenser for å lære av hverandre og med hverandre.

Erasmus -logo - Klikk for stort bilde

I Internasjonal mål- og handlingsplan for Innlandet fylkeskommune 2021-2024 har fylkeskommunen som hovedmål å utnytte internasjonale muligheter for utvikling og innovasjon i Innlandssamfunnet. Fylkeskommunen trekker frem både kompetansebygging og etablering av et internasjonalt skolenettverk, samt tilbud om mobilitet/utveksling til elever og ansatte i skole og næringsliv som viktige strategier for å nå dette målet.

EU har høy prioritet på utdanningsfeltet gjennom Erasmus+, og Nord-Østerdal videregående skole fikk våren 2023 innvilget sin søknad om Erasmus+ akkreditering. Denne akkreditering omfatter studieforberedende avdelinger, studiespesialisering, musikk og idrett, og gir gjennom finansiering en unik mulighet til å sende elever og ansatte på læringsopphold i utlandet. I møte med elever og lærere fra andre deler av verden skal vi lære av hverandre og med hverandre.

Fagfornyelsen presiserer skolens ansvar for å utvikle den enkeltes identitet, formidle felles verdier, og åpne dører mot verden og fremtiden. Elevene skal utvikle evne til kritisk tenkning og refleksjon. 

Skolens satsing på internasjonalisering er en måte for oss å innfri vårt samfunnsoppdrag på, og lar elevene møte et globalt og internasjonalt perspektiv gjennom læring. Vi tror arbeidet med internasjonalisering ved skolen vil være positivt for motivasjon og lærelyst, samt styrke språkfagene.

Tyskland

Skolen har i flere år samarbeidet med Gymnasium Soltau i Tyskland. Dette samarbeidet har ledet ut i en gruppemobilitet spesielt rettet mot elever som har valgt fordypningsfaget Tysk III. Målet er at dette prosjektet skal videreutvikles til å bli en integrert del av skolens Erasmus+ program. 

Bærekraft og demokrati

I oktober 2024 deltok fire av våre elever i Vg3 studiespesialiserende på utveksling, med blant annet fokus på bærekraft og demokrati. 

Elevene fikk innsikt i storskala økologisk landbruk, og med egne øyne se hvordan samfunn kan utvikle seg når et demokrati mislykkes og noen med et ødeleggende syn på grupper av mennesker blir gitt makt til å fremme dette synet.

Seks blide elever som står oppstilt med elva og byen i bakgrunnen. - Klikk for stort bildeElever fra NØVGS og vertselever fra Soltau i Hamburg. NØVGS
Fem elever som står utendørs i høstvær og får informasjon om gården de besøker. - Klikk for stort bildeElever fra NØVGS på Hof Tütsberg i Soltau. NØVGS

Malta

Vi er fortsatt i startfasen av arbeidet vårt her. Skoleåret 2024/2025 ble et skoleår med mye aktivitet og læring. 

Bærekraft og sirkulær økonomi

Elever i 3ST har deltatt på et prosjekt om bærekraft og sirkulær økonomi, «Fashion Revolution», i samarbeid med G.F. Abela Junior College på Malta og Liceo Scientifico e Linguistico Giordano Bruno i Torino. Prosjektet er utarbeidet i tråd med retningslinjer fra Erasmus+, samt dekker relevante mål i læreplanen.

Elever fra 3STA foran Independence Monument på Malta. - Klikk for stort bildeElever fra 3STA foran Independence Monument på Malta. NØVGS
En av våre elever fremførte Einar Skjæraasens, Du ska' itte trø i graset, på engelsk. - Klikk for stort bildeElev framfører Einar Skjæraasen NØVGS

Holga-festival og sang

3MUS reiste i mars til Malta for å delta på Holqa-festivalen som hvert år arrangeres ved vår samarbeidsskole. Elevene fikk selv delta med sitt program, og lærere bidro med blant annet workshop innen sang.

Elever og lærere står eller sitter på en mur utenfor skolen. - Klikk for stort bildeElever og lærere fra 3MUS utenfor G.F. Abela Junior College NØVGS
Seks elever som har det gøy og har kledd seg ut med hatter og effekter. - Klikk for stort bildeElever fra 3MUS i fri utfoldelse foran bildeveggen i aulaen. NØVGS

Egne prosjekter og flere samarbeidspartnere

Vi har som mål å utvikle egne prosjekter i året som kommer. Vi jobber med å finne flere samarbeidspartnere rundt omkring i Europa, og å finne gode og spennende prosjekter innenfor flere fagfelt. 

Vi mener at arbeidet med internasjonalisering ved Nord-Østerdal videregående skole vil gi økt kvalitet på opplæringen, styrke elevenes interkulturelle kompetanse og toleranse, samt gi elevene en mulighet til å reflektere over egen opplæring og fremtid.

Vi er også opptatt av at våre lærere skal få anledning til å videreutvikle egen praksis og tilegne seg nye strategier for å engasjere elever i undervisningen. Vi har tatt del i et prosjekt innen realfag som består av samlinger og jobbskygging, og i løpet av skoleåret 2024/2025 var flere av våre lærere på jobbskygging på Malta, i Bulgaria og i Torino med ulike temaer. Høsten 2025 er det Nord-Østerdal som skal være vertskap for våre kollegaer i prosjektet.

Besøk fra Malta

I mars 2025 tok vi imot tre lærere og skoleledere fra Malta som ønsket å lære mer om det nordiske skolesystemet. Det er store forskjeller på skolesystemene rundt omkring i verden, men også mange likheter. 

Det var lærerike dager for alle involverte. Erfaringsdeling og refleksjoner rundt egen praksis og egne rutiner er nyttig og viktig i arbeidet for å finne gode måter å drive skole og arbeide med elevene på.

Fire smilende personer som står oppstilt øverst i en trapp  på skolen. - Klikk for stort bildeRepresentanter fra NØVGS sammen med gjestene fra Malta NØVGS
Seks personer som går ute i snøen, med blå himmel og lav sol i bakgrunnen. - Klikk for stort bildeEksotisk besøk til verdensarvbyen Røros NØVGS

Læretid i Europa

Elever som går yrkesfag ved Nord-Østerdal videregående skole kan ta deler av læretiden sin i Europa. Dette organiseres gjennom Internasjonalt servicekontor i Innlandet fylkeskommune. Programmet finansieres gjennom Erasmus+.

Les mer om læretid i Europa på reisut.no