Tysk-elever besøker Den Østerrikske Ambassaden i Oslo

Besøk Østerikets ambassade 1 - Klikk for stort bildeBesøk Østerikets ambassade 1 NØVGS Hvert år arrangerer ambassadene fra de tre største tysktalende landene i Europa samt Goetheinstituttet en landsomfattende konkurranse der både elever fra ungdomsskoler og videregående skoler kan delta.

Det er mange hundre deltagere hvert år. For hver konkurranse er det nytt tema, og man kan levere inn både dikt, essays, skuespill, lydfiler og videoer mm. Alt skal selvfølgelig være på tysk. I år var temaet «Min gode og dårlige samvittighet».

Nord-Østerdal videregående skole har hatt elever som har kommet høyt opp på lista i flere år, og er man blant elevene som vinner en av hovedprisene, blir man invitert til en av ambassadene for å motta denne prisen. På grunn av pandemien, har vi ikke kunnet motta priser I Oslo på flere år, så det var kjærkomment, både for elever og lærer at vi igjen kunne ta turen til Oslo. Fredag 23.09. var Sigrid Haugen, Jenny Elea Grønvold Kristoffersen, Andrea Wolen og Astri Jenssveen (lærer) invitert til ambassaden, denne gangen den østerrikske, for å motta en av hovedpremiene. Prisen mottok de for å ha laget en film som har fokus på hvilke konsekvenser vår tids forsøpling kan få i framtida. Filmen retter blikket både mot fortiden og framtiden og inneholder både dinosaurer, en engel og en djevel - den er helt enkelt genial!

Besøk på Den Østerrikske Ambassaden - Klikk for stort bildeBesøk på Den Østerrikske Ambassaden NØVGS Prisen jentene mottok for sin 3. plass var et to dagers cruise til Kiel. De to første plassene mottok en reise til Wien. Elevene kommer til å delta på samme konkurranse i år også, og som en av dem sa: Her er det bare å brette opp ermene - vi har lagt lista nå!

Her finner du filmen!